Discover the Afrogroove from Bantunani - awesome

 
    • bantunani a dit :...
    • Utilisateur
    • 21 nov. 2009, 22h32m

    Discover the Afrogroove from Bantunani - awesome

    Hi,
    I Just want to introduce you to the nu-rumba from Bantunani
    http://www.lastfm.fr/music/Bantunani
    Awesome Afrogroove..listen the hit Blackninja

    *Un afro-groove engagé - discovering nu-rumba*

    On peut faire remonter la naissance du groupe à une conversation très tardive dans un de ces petits restaurants congolais où la nuit apporte toujours un cortège incroyable de musiciens nostalgiques aux visages empreints de blues et autre errance, restaurant où, sur des fonds sonores à peines audibles, il fut longuement question du legs des « grands « de la Rumba Congolaise et du sort général de la musique noire en ce 21è siècle mais le constat s'est avant tout porté sur la misère artistique de la scène musicale; de Kinshasa à New-York en passant par Paris .
    Ce n’est pourtant qu’un an plus tard, par un des plus grands hasards qui souvent cache un sens logique de l’Histoire que deux des protagonistes de ce grand débat, Michel Nzau et le guitariste Umberto Luambo se croisent à Ménilmontant, dans ce vieux Paris lors d’un concert de Jazz Manouche pour qu’ils puissent envisager, dans un élan d’une grande jeunesse, la création du groupe les Bantunani et initier le courant de la Nu-Rumba où la Nu serait Michel et la rumba serait incarnée par Umberto.

    Inscrite dans la dynamique de la rencontre et du métissage, l’inspiration artistique épouse audacieusement des nouvelles sonorités aux rythmes inédits embrassant des airs endiablés où se mélangent subtilement des tempo de Funk, de HipHop et ce avec des accents Groove indéniable invitant tout spectateur ou auditeur à la danse. Mais quelle Danse ? dans la Nu-rumba, la danse côtoie la réflexion pour atteindre l'âme de la musique. Les Bantunani font renaître la plume de l'artiste engagé.

    On comprend alors la liberté offerte à chaque membre qui vient enrichir le groupe où chacun apporte son vécu et sa culture musicale qui, sous une plume de synthèse, offre la possibilité de voyages musicaux loin du cadre austère de ce qu'on appelle la 'Worldmusic". La nu-rumba est alors une musique du monde fuyant sans cesse tout étiquette.


    Mais quelle Danse, dans la nu-rumba la danse côtoie la réflexion pour atteindre l'âme de la musique; les Bantunani remettent à jour la plume de l'artiste de rue engagé sans concession avec comme socle de pensée la danse pour atteindre la Trinité musicale : Danse, Pensée, Spiritualité....tel est le cri des chants Bantu qui naguère annonçait la guerre.

    Le nom du groupe aurait trois significations bien assumées dans la philosophie du groupe, le premier sens vient du mot lingala, bantu qui signifie le ‘peuple bantu’ et qui renverrait à la question qui est ce peuple; la deuxième signification est plus d’ordre universaliste puisqu’elle renvoie à la notion de bantu en tant qu’être humain, d’où la question qui sommes-nous? Enfin le dernier sens, le mot bantu signifie aussi ‘les gens’ donc on aurait la question suivante, qui sont ces gens-là en l’occurrence qui est ce groupe les Bantunani.
    Cette musique est une vraie invitation à la danse, la réflexion et à la Saint Force comme élément ultime de l'existence musicale.

    Comprendre la musique des bantunani

    BANTUNANI Naissance d’un courant musical: la Nu Rumba.

    La Nu Rumba: une rupture et une rencontre

    Une rupture musicale
    la guitare rumba qui jadis évoquait la gaieté et l’insouciance s’est enfoncée dans la naïveté, devenant un instrument de pouvoir, accompagnant une joie forcée.

    La nu-rumba rend à cette guitare son rôle de petite raconteuse d’histoires, ses petits commentaires narquois sur la narration du chanteur.

    Une rupture politique,
    Les BantuNani justement renouent avec la tradition de l’artiste engagé,l’interprète des souffrances du grand nombre, celui qui parle quand tout le monde est réduit au silence.

    Histoire d’une rencontre,
    La Nu Rumba c’est l’histoire d’une rencontre: la rencontre de deux générations de musiciens congolais: l’ancienne, qui a connu les stars de la rumba congolaise et pour qui les malices de la guitare zaïroise n’ont pas de secrets et la nouvelle, lasse de la vulgarisation de sa musique et en quête de ses vraies racines.

    Rencontre des musiques,
    La Nu Rumba ou la réussite du métissage musical.
    Dans leur premier album RumbaLounge, tout est rencontre.
    Rencontre musicale d’abord car tous les styles se croisent dans cet album et c’est toujours une agréable surprise car c’est à l‘intérieur même de chaque titre que les courants se mêlent et avec tant de subtilité que seules une connaissance profonde et une vraie passion de la musique pouvaient le permettre.

    Les Membres sont :
    Michel Nzau VUANDA : Interprète / auteur-compositeur
    Umberto LUAMBO : guitariste /arrangeur/interprète
    Johnny PULULU : Batteur / arrangeur
    Niwa Koshi : Bassiste
    Papy BOELLE : Guitariste
    Amétys : Choeur et chant
    Awa Timo : Choeur et chant
    Loulee Chounelamy : Choeur
    Fabienne REINE : Choeur et chorégraphie

    **** Involved Groove In Nu-rumba ****

    We can make go back up the birth of the group to a very late conversation in one of these small Congolese restaurants where the night always brings an incredible procession of nostalgic musicians with faces printed by blues and the other wandering, retaurant where, on sound capital with audible efforts, it was for a long time question of the legacy of the "big" of the Congolese Rumba and the general fate of the Black music in this 21è century but the report above all concerned to the artistic poverty of the musical scene; from Kinshasa to New York by way of Paris.

    It is nevertheless only one year later, by one of the biggest fates that often hides a logical sense of the History that two of the protagonists of this big debate, Michel Nzau and the guitarist Umberto Luambo cross themselves to Ménilmontant, in these old Paris during a jazz concert Gipsy so that they can envisage, in a moose of a big youth, the creation of the group Bantunani and introduce the current of the Nu-rumba where Nu would be Michel and the rumba would be embodied by Umberto.

    Registered in the dynamics of the meeting and the interbreeding, the artistic inspiration marries bravely new tones in the unpublished rhythms embracing furious airs where mix subtly tempo of Funk, HipHop and it with accents Groove unmistakable inviting every spectator or listener in the dance.

    But which Dances, in the nu-rumba the dance is goes alongside to the reflection to reach the soul of the music; bantunani updates the feather of the artist of street engaged without concession with as base of thought the dance to affect the musical Trinity: dance, Thought, Spirituality such is the shout of the singings bantu which formerly announced the war.

    The name of the group would have three meanings assumed well in the philosophy of the group, the first sense comes from the word lingala, bantu which means the bantu ' people ' and which would send back to the question which is these people; the second meaning is more universalist order because it dismisses to the notion of bantu as human being, where from the question which we are? Finally the last sense, the bantu word also means ' people ' thus we would have the following question, who are these people in this particular case which is this group bantunani. This music is a true invitation in the dance, the reflection and in 'Saint Force' as ultimate element of the musical existence.

    Michel Nzau VUANDA : Lead vocal - songwriter - producer
    Umberto LUAMBO : Lead Guitar - singer
    Johnny PULULU : drums - percussion - singer
    Niwa Koshi : Bassist - arrangment
    Papy BOELLE : Second Guitar
    Amétys : Vocalist - chorist and voice consultant
    Awa Timo : Vocalist - chorist and voice consultant
    Loulee Chounelamy : Vocalist - chorist
    Fabienne REINE : Vocalist - chorist and choregraph
    Thomas Boyat : string and violonist

    Understand the music of bantunani:

    Nu-Rumba: a break and a meeting
    A musical break the guitar rumba which formerly evoked the cheerfulness and the freedom from care sank into the naivety, becoming an instrument of power, accompanying a forced enjoyment.

    The nu-rumba returns to this guitar its derisive role of small storyteller of trouble, its small comments on the story of the singer.

    A political break.
    BantuNani exactly takes up with the tradition of the committed artist, the interpreter of the sufferings of the large number, the one who speaks when everybody is reduced to the silence.

    A story of a meeting, Nu-Rumba it is the story of a meeting: the meeting of two generations of Congolese musicians: the former, which knew the stars of the Congolese rumba and for whom the mockeries of the guitar Zairean have no secrets and piece of news, tired of the popularization of its music and in search of its true roots.

    Meeting of the musics,
    NuRumba or the success of the musical interbreeding.
    In this first album RumbaLounge, everything is meeting.
    Musical meeting at first because all the styles cross themselves in this album and it is always a pleasant surprise because it is inside even in every title as the currents get involved and with so much subtlety as only a deep knowledge and a true passion of the music could allow it.

    Of the album 'RumbaLounge'
    Musicalemnt, the album exceeds by far the frame announced by Afrobeat-Rumba, it is clearly influenced by the current various adults of the Black music and reties often forgotten links. We offer to volontier a journey from Franco, from Bob Marley to Michael Jackson; a journey of Afrobeat in the disco; but confirm here its personal accents which gives its a sincere originality.
    It really appears as a synthesis of a roaming and insatiable author in a collection of fusion.

    In this album without complex, we re-know above all the expression of a Parisian music because the main part of the artists arise from the underground scene and it, with pronounced Latin contributions which find a particular echo in this African base.

    History of a delicate recording,
    After debuts of collaborations with MaelStudio, recording studio with strong influence HIP-HOP and Dance Hall, the project sees itself consolidated by the meeting with Mister CASTRO who, seduced by a pre-listening, subjects the project to the Studio Davout for a coproduction.

    Completely registered again and mixed by Jean Loup Morette, bantunani settles down then in prestigious local of Studios DAVOUT in PARIS between April and June, 2008.

    At the end of the mixing, it is always in Paris where Mastering comes true with the colllaboration the ColorSound company under the aegis of Florian.

    The result is simply amazing for a first album which puts the bases of this nu-rumba.
    De la trinité à la nu-rumba



    AMETYS (Véronique ABLICE) : Choriste / interprète
    THOMAS BOYAT : Violoniste
    AWA TIMBO : Choriste / interprète
    Loulee Chounlamany: Choriste
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